Bespace
  • NAJNOWSZENAJNOWSZENAJNOWSZE
  • BIZNES
  • GOSPODARKA
  • INWESTYCJE
  • PRAWO
  • TECH
  • WIĘCEJ
    • PRACA
    • PODATKI
    • OSZCZĘDNOŚCI
    • GIEŁDA
Czytasz: Jest szansa na zakończenie monopolu PKP. Czeski konkurent wygrywa sądową batalię o dostęp do torów.
  • ZAKŁADKI
Powiadomienia Więcej
BespaceBespace
  • NAJNOWSZE
  • BIZNES
  • GOSPODARKA
  • INWESTYCJE
  • OSZCZĘDNOŚCI
  • GIEŁDA
  • PRAWO
  • PODATKI
  • PRACA
  • TECH
Szukaj
  • Najnowsze artykuły
  • Popularne teraz
  • Wylosuj artykuł
  • TEMATY
    • Biznes
    • Gospodarka
    • Inwestycje
    • Oszczędności
    • Giełda
    • Prawo
    • Praca
    • Podatki
    • Tech
  • DLA CIEBIE
    • Zakładki
    • Personalizuj kategorie
Śledź nas
Bespace > AKTUALNOŚCI > Jest szansa na zakończenie monopolu PKP. Czeski konkurent wygrywa sądową batalię o dostęp do torów.
AKTUALNOŚCIGOSPODARKA

Jest szansa na zakończenie monopolu PKP. Czeski konkurent wygrywa sądową batalię o dostęp do torów.

Wojewódzki Sąd Administracyjny uchyla dwie decyzje Urzędu Transportu Kolejowego o braku zgody na uruchomienie połączeń kolejowych przez RegioJet.

Opublikowano 2023-05-28
Udostępnij
2 min.
RegioJet wygrywa z UTK
Pixabay / Pexels
Udostępnij

Czeski przewoźnik RegioJet wygrał sądową batalię o otwarty dostęp do torów z Urzędem Transportu Kolejowego – donosi Rynek Kolejowy. Dwie decyzje Prezesa UTK, który nie zgodził się na otwarty dostęp do większości wnioskowanych tras, zostały uchylone przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.

Spis treści
Brak zgody na dostęp do torów i skarga RegioJetWojewódzki Sąd Administracyjny uchyla decyzję UTK

Brak zgody na dostęp do torów i skarga RegioJet

Przewoźnicy kolejowi zainteresowani uruchomieniem nowych tras pociągów zobowiązani są do uzyskania zgody Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w sprawie przyznania otwartego dostępu. W lipcu zeszłego roku regulator odrzucił w części lub w całości wnioski RegioJet dotyczące otwarcia 17 z 21 wnioskowanych połączeń. Państwowe PKP Intercity wyrażało wówczas obawy, że zwiększenie konkurencji na torach może zmusić spółkę do wprowadzenie obniżek cen biletów oraz większej liczby promocji.

Prezes UTK uznał, że równowaga ekonomiczna mogłaby zostać zagrożona, dlatego odmówił spółce przyznania otwartego dostępu na tych trasach. Przewoźnik był wzywany do modyfikacji wniosków w związku z informacją od zarządcy infrastruktury o ograniczonej przepustowości na wskazanych trasach, planowanych pracach modernizacyjnych oraz braku możliwości wytrasowania pociągów zgodnie z planowanym rozkładem jazdy

tłumaczył Urząd w komunikacie

Pozytywną decyzję otrzymał wówczas inny czeski przewoźnik – Leo Express. Regulator zgodził się uruchomienie codziennie jednej pary pociągów z Pragi do Krakowa.

Wojewódzki Sąd Administracyjny uchyla decyzję UTK

Choć RegioJet wnioskował o ponowne rozpatrzenie złożonych wniosków, UTK podtrzymał swoje stanowisko. Spółka już wówczas zapowiedziała skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Po roku sądowej batalii WSA uchylił dwie decyzje wydane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Pierwsza z nich dotyczyła uruchomienia dziewięciu par połączeń na dobę między Warszawą i Wrocławiem. RegioJet wygrał też z urzędem walkę o trasę Praga-Gdynia, gdzie przewoźnik wnioskował o cztery połączenia na dobę, a urząd przyznał mu tylko jedno.

Ta wygrana nie zamyka jednak sporu. Nie dotyczy ona wszystkich tras, o które wnioskował przewoźnik, a Urząd ma prawo zaskarżyć decyzje Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego do Naczelnego Sądu Administracyjnego. I najprawdopodobniej z tej możliwości skorzysta.

Tagi: kolej
ŹRÓDŁA: Rynek Kolejowy
bespace 2023-05-28 2023-05-28
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter LinkedIn Telegram Skopiuj link
Komentarze
bespace
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Wydawca
  • Licencje
  • Zastrzeżenia
  • Prywatność
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Aveliore Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (00-095), Plac Bankowy 2, numer NIP: 5242915852, KRS: 0000890124, REGON: 387992438.

Treści zamieszczane w serwisie Bespace.pl są prywatnymi opiniami autorów i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715). Wszelkie decyzje inwestycyjne Czytelnik podejmuje na własne ryzyko i odpowiedzialność.

Welcome Back!

Sign in to your account

Nie pamiętasz hasła?